1i Maatwerkvoorzieningen Wmo | Bijstelling 2021 | Bijstelling 2022 | Bijstelling 2023 | Bijstelling 2024 | Bijstelling 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Begeleiding | -225 | ||||
Beschermd wonen | 300 | ||||
Budget ambulantisering beschermd wonen | 434 | ||||
Cliëntondersteuning | 32 | ||||
Doelgroepenvervoer; afrekening 2020 | 69 | ||||
Doelgroepenvervoer; bijstelling 2021 | 151 | ||||
Huishoudelijke verzorging | -450 | ||||
Hulpmiddelen Wmo | 196 | ||||
Ondersteuning frontoffice | -17 | ||||
Wmo consulent | -38 | ||||
Saldo van baten en lasten | 452 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie reserve | |||||
Ambulantisering beschermd wonen | -434 | ||||
Ondersteuning frontoffice | 17 | ||||
Wmo consulent | 38 | ||||
Totaal resultaat | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begeleiding
Het nadeel van € 225.000 op deze begrotingspost wordt gevormd door een volumestijging (aantal afgegeven indicaties) die zich vanaf 2019 - mede door de komst van het abonnementstarief - manifesteert. Daar komt bovenop dat de problematiek verzwaart in verband met bijvoorbeeld de uitstroom uit beschermd wonen. Bovendien heeft corona ook een negatief effect op de draagkracht van mantelzorgers. Wij blijven inzetten op zorg die zo licht als mogelijk is en zo zwaar als nodig. Daarbij zetten wij de ontwikkeling van de versterking van onze algemene voorzieningen voort en onderzoeken wij in 2022 groepsbegeleiding in de algemene voorziening.
Het nadeel kan worden opgevangen binnen het gehele resultaat van de maatwerk-voorzieningen. Vooralsnog nemen wij deze volumestijging niet structureel mee in de begroting van dit product, omdat we nog volop bezig zijn met transformeren.
Beschermd wonen
Op basis van de exploitatie 2020 is het budget aangepast op het volume van 2020. Voor mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg nodig hebben, is sinds 1 januari 2021 toegang tot de Wet langdurige zorg (Wlz) mogelijk, wanneer zij voldoen aan de Wlz-criteria. Deze overgang van de Wmo naar Wlz heeft erin geresulteerd dat wij onze begroting een positief resultaat laat zien van € 300.000. Onze verwachting is dat ook 2022 een positief beeld zal weergeven op het gebied van beschermd wonen, maar dat uitstroom uit beschermd wonen naar begeleiding wel een grote druk zal blijven leggen op onze maatwerkvoorzieningen.
Budget ambulantisering beschermd wonen
Vanuit de ambulantiseringsmiddelen van het landelijke hoofdlijnenakkoord geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en extra ambulantiseringsmiddelen beschikbaar gesteld door de centrumgemeente Arnhem ontvangen wij eenmalig een budget van € 434.000 om in 2021 en verder te bestemmen voor de ambulantisering van beschermd wonen. Aan deze beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis bouwen wij met een zestal projecten: buurtvoorlichting, signaleringswijzer, buurtcirkels, kamers met aandacht, cursussen geestelijke gezondheidszorg (GGZ), doorontwikkeling dorpsgericht integraal werken. Met deze projecten vormen wij een lokaal vangnet.
Ons voorstel is om deze middelen in te brengen in de reserve Sociaal Domein. In de voorjaarsnota tonen wij met ons bestedingsplan de besteding van de middelen voor het zestal genoemde projecten aan.
Cliëntondersteuning
In 2021 hebben wij de subsidie van MEE Gelderse Poort voor 2020 vastgesteld. Dit heeft geresulteerd in een lagere vaststelling van de subsidie dan dat deze voor 2020 verleend was en een terugverordering van €52.277. Vanaf 2021 is de subsidieverlening fors verlaagd, beter passend bij de vraag van onze inwoners en bij de specifieke expertise van MEE Gelderse Poort. Wij verwachten daarom komend jaar niet langer een groot verschil tussen de verleende subsidie en de vast te stellen subsidie.
Het voordeel op deze begrotingspost bedraagt uiteindelijk in € 32.000 omdat wij eenmalig subsidie hebben verleend aan "Blijf in je Kracht": een inwonersondersteunend gezamenlijk project van 1e lijns zorgverleners, sociaal werkers van Renkum voor Elkaar, vrijwilligers, mantelzorgers en gemeente voor senioren in de dorpen van de gemeente Renkum.
Doelgroepenvervoer; afrekening 2020
Het voordeel over 2020 is ontstaan door een viertal oorzaken. In de jaarrekening 2020 hebben wij voorzichtigheidshalve rekening gehouden met een lagere subsidie van de provincie op het vangnetvervoer omdat het volume van vervoer door Covid sterk achterbleef bij de raming en subsidievoorwaarden. Uiteindelijk heeft de provincie het subsidiebedrag niet verlaagd vastgesteld. Dit leidt tot een voordeel van € 38.000. Verder was er nog een laatste afrekening tussen de vervoersorganisatie en belastingdienst waardoor de gemeente nog terugbetaling krijgt van € 11.000. Ook had de vervoersorganisatie een voordeel op zijn uitvoeringskosten. Dit is pas gecommuniceerd nadat de gemeentelijke jaarrekening opgemaakt is. Dit leidt tot een voordeel van € 13.000. Tenslotte zijn er nog enkele andere kleine voordelen op de afrekening van vervoer en eigen bijdrage van € 7.500.
Doelgroepenvervoer; bijstelling 2021
Onder invloed van Covid-19 is het gebruik van het vervoer drastisch teruggelopen. De vervoersorganisatie heeft de gemeente een prognose gegeven van de verwachte minder lasten op het vervoer over de eerste twee kwartalen van 2021. Voor onze gemeente betekent dit een verwacht voordeel van € 151.000.
Huishoudelijke verzorging
Het nadeel van € 450.000 op deze begrotingspost wordt gevormd door de volumestijging (aantal afgegeven indicaties) die zich vanaf 2019 - sinds de komst van het abonnementstarief - manifesteert. Er zijn meer inwoners die een beroep doen op huishoudelijke hulp. Wij merken dat ook hier corona een negatief effect heeft op de draagkracht van mantelzorgers. De komst van de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning vanaf juli 2020 laat wel een verschuiving zien vanuit de maatwerkvoorziening, maar deze verschuiving blijft op dit moment nog achter bij de onze verwachting. Op dit moment is er een verhouding van 40% algemene voorzieningen versus 60% maatwerkvoorzieningen. Onze inzet is erop gericht om deze verhouding in het voordeel van de algemene voorziening bij te stellen. Onze verwachting is wel dat de druk op de maatwerkvoorzieningen ook in 2022 zal voortduren.
Het nadeel op deze begrotingspost kan worden opgevangen binnen het gehele resultaat van de maatwerkvoorzieningen. Ook hier nemen wij vooralsnog de volumestijging niet structureel mee in de begroting van dit product, omdat we nog volop bezig zijn met transformeren.
Hulpmiddelen Wmo
In juli 2020 hebben wij een nieuw contract afgesloten voor de hulpmiddelen. Wij zijn met dit contract overgegaan naar een all-in prijs voor aanschaf en onderhoud. Voor de exploitatie leidt dit nieuwe contract daarom tot drie voordelen:
- Een incidenteel voordeel v.w.b. de overname van de boekwaarde van de uitstaande en overgedragen hulpmiddelen naar de hulpmiddelenleverancier van € 550.000. Met dit voordeel is incidenteel voor 2021 de openstaande ombuiging voor zorg in natura Wmo en jeugd ingevuld. Dit is in de voorjaarsnota verwerkt.
- Een incidenteel voordeel van € 196.000 in 2021 omdat het nieuwe contract gunstiger is dan de in het verleden gehanteerde exploitatie van aanschaf en verstrekking van hulpmiddelen in eigen beheer, en het verzorgen van onderhoud door een externe contractpartij.
- Een structureel voordeel van afgerond € 225.000 waarmee de nog openstaande ombuiging Wmo zorg in natura van € 252.000 bijna volledig gerealiseerd kan worden. De overige dekking voor de invulling van de ombuiging ad € 27.000 is gevonden binnen de budgetten van het persoonsgebonden budget Wmo. Deze mutatie is verder verwerkt in het hoofdstuk Voortgang invulling taakstellingen.
Ondersteuning Frontoffice
Vanaf eind mei 2021 is er een collega weggegaan bij de front office van het sociaal team. Er is z.s.m. een procedure gestart om op zoek te gaan naar een nieuwe collega. Deze nieuwe collega is ook gevonden en zal begin augustus starten op de front office. De bezetting op de front office is met vijf collega’s al minimaal. Daarnaast staat de zomerperiode voor de deur en staan er vakanties gepland. Om de diensten enigszins te kunnen vervangen is het noodzakelijk de collega al eerder dan augustus op te volgen. Daarnaast zal er in augustus extra inzet gewenst zijn om voldoende tijd te maken voor het inwerken van de nieuwe collega. Vanaf september zal er ook een collega van de front office 8 uur per week een werkervaringsplek gaan volgen bij een ander team. Kortom; er is voor een periode van 1 juli tot en met eind oktober extra inzet nodig om deze veranderingen en wisselingen op te kunnen vangen. De lasten worden gedekt uit de reserve SD.
Inzet Wmo consulent
Vanwege corona zijn er een aantal pieken ontstaan in de aanmeldingen binnen het Wmo team in 2020 en 2021. De verwachting was, dat met de versoepelingen in het voorjaar en de zomer van 2021, de meldingen weer wat stabieler zouden worden. Helaas zitten we op dit moment wederom in een piek en loopt de wachttijd voor inwoners voor een aanvraag Wmo op. Samen met het team Wmo consulenten gaan we in het najaar aan de slag met structurele verbeteringen in het proces rondom de herindicaties. Omdat dit tijd vraagt van het team en tevens de werkvoorraad hoog blijft, is het tijdelijk extra capaciteit nodig. Dat biedt ruimte om structureel aan de slag te gaan met verbeteringen om meer grip te krijgen op de werkvoorraad. De lasten worden gedekt uit de reserve SD.